logo
دوره 1، شماره 1 - ( 11-1400 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari N, mami S, Ahmadi V, Mirzaei A, Kazemzadeh S. Investigating the Simple and Multiple Relationships of Personality trait, Spiritual Intelligence and Happiness with Life Satisfaction in High School Girl Students in Ilam City. Journal of Psychosocial Injuries 2022; 1 (1)
URL: http://jpsi.medilam.ac.ir/article-1-19-fa.html
مختاری ندا، مامی شهرام، احمدی وحید، میرزایی امین، کاظم زاده شادمند. بررسی ارتباط ساده و چندگانه ویژگیهای شخصیتی، هوش معنوی، شادکامی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام. مجله آسیب های روانی اجتماعی. 1400; 1 (1)

URL: http://jpsi.medilam.ac.ir/article-1-19-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (2702 مشاهده)
مقدمه: رضایت از زندگی مفهوم فراگیر و پایداری است که منعکس‌‌کنندۀ احساس و نظر کلی مردم یک جامعه نسبت به پیرامون خود و جهانی است که در آن زندگی می‌‌کنند. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین رابطۀ ساده و چندگانۀ ویژگی‌‌های شخصیتی، هوش معنوی و شادکامی با رضایت از زندگی در دانش‌‌آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی از نوع همبستگی است که با شرکت 196 دانش‌‌آموز دختر دبیرستانی شهر ایلام صورت گرفت. نمونه‌‌های مطالعه به روش نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای چند‌‌مرحله‌‌ای و به‌‌صورت داوطلبانه در مطالعه شرکت کردند. داده‌‌ها با استفاده از مقیاس رضایت از زندگی داینر، پرسش‌‌نامۀ شخصیتی نئو، مقیاس هوش معنوی کینگ و پرسش‌‌نامۀ شادکامی آکسفورد گرداوری شد و با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS vol.21 آمار توصیفی و همین‌‌طور آزمون‌‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید.
نتایج: میانگین سن دانش‌‌آموزان مطالعه‌شده 81/0±16 سال بود. از میان ویژگی‌‌های شخصیتی، روان‌‌رنجوری همبستگی معکوس و معنادار (r=-0.341) و برون‌‌گرایی (r=0.247) و توافق‌‌پذیری (r=0.359) همبستگی مستقیم و معناداری با رضایت از زندگی داشتند. بااین‌حال، انعطاف‌‌پذیری و مسئولیت‌‌پذیری همبستگی معناداری با رضایت از زندگی نداشتند؛ همچنین دو متغیر هوش معنوی و شادکامی همبستگی مستقیم و معنی‌‌داری با رضایت از زندگی نشان دادند. ویژگی‌‌های شخصیتی مجموعاً 2/30 درصد از تغییرات رضایت از زندگی را پیش‌‌بینی کردند؛ همچنین دو متغیر هوش معنوی و شادکامی باهم 8/20 درصد از تغییرات رضایت از زندگی دانش‌‌آموزان را تبیین نمودند.
نتیجه‌‌گیری: با توجه به همبستگی رضایت از زندگی با هوش معنوی، شادکامی و ویژگی‌‌های شخصیتی دانش‌‌آموزان مطالعه‌شده، توجه برنامه‌‌ریزان به این متغیرهای اثربخش برای ارتقای رضایت از زندگی آنان ضروری به‌‌نظر می‌‌رسد.مقدمه: رضایت از زندگی مفهوم فراگیر و پایداری است که منعکس‌‌کنندۀ احساس و نظر کلی مردم یک جامعه نسبت به پیرامون خود و جهانی است که در آن زندگی می‌‌کنند. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین رابطۀ ساده و چندگانۀ ویژگی‌‌های شخصیتی، هوش معنوی و شادکامی با رضایت از زندگی در دانش‌‌آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی از نوع همبستگی است که با شرکت 196 دانش‌‌آموز دختر دبیرستانی شهر ایلام صورت گرفت. نمونه‌‌های مطالعه به روش نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای چند‌‌مرحله‌‌ای و به‌‌صورت داوطلبانه در مطالعه شرکت کردند. داده‌‌ها با استفاده از مقیاس رضایت از زندگی داینر، پرسش‌‌نامۀ شخصیتی نئو، مقیاس هوش معنوی کینگ و پرسش‌‌نامۀ شادکامی آکسفورد گرداوری شد و با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS vol.21 آمار توصیفی و همین‌‌طور آزمون‌‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید.
نتایج: میانگین سن دانش‌‌آموزان مطالعه‌شده 81/0±16 سال بود. از میان ویژگی‌‌های شخصیتی، روان‌‌رنجوری همبستگی معکوس و معنادار (r=-0.341) و برون‌‌گرایی (r=0.247) و توافق‌‌پذیری (r=0.359) همبستگی مستقیم و معناداری با رضایت از زندگی داشتند. بااین‌حال، انعطاف‌‌پذیری و مسئولیت‌‌پذیری همبستگی معناداری با رضایت از زندگی نداشتند؛ همچنین دو متغیر هوش معنوی و شادکامی همبستگی مستقیم و معنی‌‌داری با رضایت از زندگی نشان دادند. ویژگی‌‌های شخصیتی مجموعاً 2/30 درصد از تغییرات رضایت از زندگی را پیش‌‌بینی کردند؛ همچنین دو متغیر هوش معنوی و شادکامی باهم 8/20 درصد از تغییرات رضایت از زندگی دانش‌‌آموزان را تبیین نمودند.
نتیجه‌‌گیری: با توجه به همبستگی رضایت از زندگی با هوش معنوی، شادکامی و ویژگی‌‌های شخصیتی دانش‌‌آموزان مطالعه‌شده، توجه برنامه‌‌ریزان به این متغیرهای اثربخش برای ارتقای رضایت از زندگی آنان ضروری به‌‌نظر می‌‌رسد.
متن کامل [PDF 1164 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/3/5 | پذیرش: 1400/11/17 | انتشار: 1403/8/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.